LoginClose

Meld je aan voor de opleiding. Start 1 juli.

Zomereditie opleiding Stralingsdeskundige

Gratis: 20 Tips tegen straling!

Stuur mij de 20 Tips!
 
 
*
dit veld niet invullen s.v.p.

Language

Stralingsvrijhuis

Anjerstraat 11
1338 TN, Almere
+31(0)36-5333570
+31(0)6-23379983
info@stralingsvrijhuis.nl

Natuurlijk gezonder zonder straling

Via deze blogs wil Stralingsvrijhuis het bewustzijn over straling bij de lezer vergroten door interessante en gefundeerde berichten.

  • Home
    Home Hier kunnen alle blogberichten op de hele site gevonden worden.
  • Categorieën
    Categorieën Toont een lijst met categorieën van dit bericht.
  • Tags
    Tags Toont een lijst met tags die in de blog gebruikt zijn.
  • Bloggers
    Bloggers Zoek naar favoriete blogger op deze site.
  • Inloggen
    Login Inlogformulier

Het effect van straling op onze slaap

Geplaatst door op in Straling algemeen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 15832
  • Afdrukken

Iedereen weet dat een goede nachtrust belangrijk is voor een goede gezondheid. De effecten van slecht slapen zijn ook bekend: je voelt je duf in je hoofd, niet fit en je concenratievermogen laat te wensen over. Natuurlijk is straling niet de enige reden om wakker te liggen. Stress en piekergedrag zijn wel een paar hele bekende oorzaken.

Op de lange termijn kan slecht slapen tot ernstige klachten leiden. Daarom wil ik je graag iets vertellen over de relatie die kan bestaan tussen slecht slapen en straling. Vervolgens geef ik een paar stralingstips voor de slaapkamer die kunnen bijdragen aan een betere nachtrust en dus betere gezondheid.

Melatonine

Een belangrijke reden voor slaapproblemen is de verstoorde aanmaak van melatonine. Melatonine is het hormoon dat ons dag/nachtritme bepaald. Gaat de zon onder dan wordt melatonine aangemaakt. We worden dan slaperig. Komt de zon op dan stopt de aanmaak van melatonine. Mensen met slaapproblemen krijgen vaak melatonine voorgeschreven om de slaap op te wekken.

Melatonine en straling

Melatonine wordt aangemaakt in de pijnappelklier. Het ontvangt via de ogen en zenuwbanen de informatie of het licht is of niet. Oorspronkelijk is de pijnapelklier een lichtgevoelig orgaan kan daarom direct reageren op licht. Door zonlicht en blauwachtig licht uit televisie of computerbeeldschermen, ipads, etc., wordt de productie van melatonine geremd.

Ons lichaam kan het blauwachtige licht (straling) uit beeld- en tv-schermen namelijk niet onderscheiden van zonlicht!

Vandaar dat wij (en onze kinderen!) zo moeilijk in slaap komen na een avondje tv of (spel)computer.

De aanmaak van melatonine begint bij het vallen van de avond en heeft een tweede piek
tussen 11 uur en half 2 snachts die er voor zorgt dat we goed doorslapen tot de volgende ochtend. Wanneer we dus na 11 uur savonds nog tv kijken of voor een computerbeeldscherm zitten, missen we de tweede melatonine-piek en blijven we wakker. We denken dan dat we 'nachtvogels' zijn.

Over melatonine is erg veel te vertellen. Ik heb hier een document voor gemaakt dat je kunt aanvragen.

Stuur mij het document over straling, slaap en melatonine
dit veld niet invullen s.v.p.

Elektriciteit op de slaapkamer

Waterbedden en elektrische dekens geven elektromagnetische en elektrische straling af. Binnenveringmatrassen en pocket matrassen vangen elektromagnetische velden op en doorgeven aan het lichaam. IJzer in een matras werkt als een antenne voor de aanwezige elektromagnetische straling.

WIFI, DECT telefoon en babyfoon

Dan is er nog de straling van onze digitale, draadloze communicatie. Deze straling is gepulst en heeft een enorme impact op onze cellen. Ik tref al deze apparaten vaak aan op de slaapkamer. Niets is verstorender voor ons lichaam en onze slaap dan deze straling. En: hoe kleiner het lichaam, hoe groter de impact. Pas dus op met babies en kleine kinderen.

Wateraders, kinderen en slaap

In deze tijd van elektromagnetische straling zouden we bijna de ouderwetse stralingsvormen vergeten. Deze zijn er namelijk ook nog steeds en hebben hun uitwerking net zo goed als een eeuw geleden. Wateraders is er zo een. Zij veroorzaken een onrustige slaap. Mensen die er gevoelig voor zijn bewegen zichzelf in hun slaap vaak door het hele bed. Kinderen bewegen zich intuitief van een waterader af en worden vaak met het hoofd naar beneden aan het voeteneind terug gevonden. Sommige kinderen slapen liever naast het bed. Weer een aantal lijkt maar niet zindelijk te kunnen worden;meer dan eens is dit te wijten aan een waterader.  

Wat gaat er door straling mis met onze slaap?

Voor een goede slaap dienen onze hersenen in rust te zijn. Onze hersenen gebruiken erg veel energie. Tijdens de zogeheten delta slaapfase (droomloze slaap) zijn onze hersenen in maximale rust. Alle energie gaat naar ons immuunsysteem. Dat kan dan alle energie gebruiken voor herstel van ons lichaam.

Door elektromagnetische en elektrische velden blijven onze hersenen geactiveerd met als gevolg dat we niet meer (of niet lang genoeg) in de deltaslaap belanden. Ons immuunsysteem werkt minder effectief en ook rusten onze hersenen niet uit. Zo wordt je de volgende ochtend met een moe gevoel wakker.

Vermoed je dat er sprake is van een waterader? Soms is verplaatsen van het bed een optie. In sommige gevallen werkt dit niet altijd.

Wat te doen?

Je hoort vaak: 'Alle uren die je slaapt voor 11 uur, tellen dubbel'. Voor mij was het een dooddoener omdat ik er geen enkele uitleg bij kreeg; ze wilden me gewoon vroeg naar bed hebben, dacht ik. Maar: door kunstlicht en straling slaan we grote delen van onze natuurlijke slaap over. Het is dus belangrijk je te realiseren dat wat we door tv en computer ons natuurlijke slaapritme verstoren en onze gezondheid er op den duur mee ondermijnen.

Stop eerder met tv kijken en achter de pc zitten. Lig voor 11 uur in bed. Dit geldt zeker voor kinderen en pubers die en pc of laptop op hun slaapkamer hebben en de neiging hebben er te lang achter te zitten. Hiermee benut je maximaal het effect van je eigen melatonine.

Vervang je matras wanneer deze ijzeren vering bezit.

Verwijder de overbodige elektrische apparatuur van je kamer, trek de adapters uit de muur, leg geen iPhone onder je kussen en haal alle snoeren onder je bed vandaan. Gebruik batterijen voor bv. je wekker. Lees hier meer tips om straling te vermijden.FLEXII

Ultieme oplossing

Wil je een ultieme oplossing tegen straling in je woning, kantoor of bedrijf? Dan adviseren wij de MAXiiMUS. Deze alleskunner tegen straling harmonsieert zowel elktromagnetische straling als natuurlijke straling. Maar de werking gaat nog veel verder. Lees er hier meer over.

PS: Ken jij andere mensen voor wie deze informatie interessant is, stuur deze blog dan aan hen door of deel dit bericht via Facebook, Google+, LinkedIn, etc. met behulp van de knoppen onderaan de pagina.

  

0
  • Gast
    Dirk Janssens maandag, 29 augustus 2016

    WIFI uit en zoveel mogelijk elektriciteit uit

Laat uw reactie achter

Gast dinsdag, 12 december 2017